Samenvatting
The Persistence of Fee Dispersion among Mutual Funds
Michael Cooper, Michael Halling, Wenhao Yang
In deze publicatie is onderzocht Amerikaanse beleggingsfondsen de hoogte van de vergoedingen bepalen. De onderzoekers zijn verrast, nadat de vergoedingen zijn gecorrigeerd voor verschillende fondskenmerken met betrekking tot de prestaties, service en andere kenmerken van het fonds, dat er een enorme spreiding bestaat in de hoogte van de vergoedingen die bij beleggers in rekening worden gebracht. Een dergelijke spreiding was al eerder geconstateerd bij Amerikaanse indexfondsen.
Het meest opvallende resultaat is dat deze spreiding in de loop der tijd niet is afgenomen. De mate van spreiding die de onderzoekers vinden is aanzienlijk in economische termen. Beleggers die gebruik hebben gemaakt van goedkope fondsen zouden 71 tot 145% meer zou hebben verdiend dan een belegger die gebruikt heeft gemaakt van een duur fonds. De wetenschappers hebben berekend dat in het jaar 2014 deze buitensporige vergoedingen de industrie tussen de $ 3 en miljard hebben opgeleverd.
Hoe komt het nu dat het mogelijk is voor fondsen om een hogere vergoeding te vragen in een omgeving waarbij veel vergelijkbare fondsen verkrijgbaar zijn met aanzienlijk lagere kosten. Een oorzaak is reclame. Reclame trekt nieuwe beleggers aan. Door vervolgens hoge uitstapdrempels op te werpen wordt een belegger vastgehouden. Veel retailbeleggers ontbreekt het aan de kennis om gefundeerde beleggingskeuzes te maken. De industrie is er dan ook gebaat bij om het ondoorzichtig te houden.
Jan de Vries
Jan is founding partner van EBI Capital. Binnen EBI Capital is Jan verantwoordelijk voor de wetenschappelijk onderbouwde beleggingsfilosofie.
jan@ebicapital.nl
06 – 46 44 51 48
Heb je vragen of wil je reageren op dit artikel? Schroom niet om contact met ons op te nemen!