Slecht nieuws verkoopt

aug 23, 2012

Slecht nieuws verkoopt

Slecht nieuws overheerste de media in de afgelopen jaren. Het begon allemaal met de kredietcrisis in 2008 en meer recent de schuldencrisis in de Westerse economieën.

Maar er was nog veel meer slecht nieuws:

  • Gaat de euro wel overleven?
  • De werkloosheid neemt sterk toe;
  • De Nederlandse huizenmarkt staat onder druk;
  • Pensioenen moeten worden gekort.

Voor veel beleggers is dit voldoende reden om te stoppen met beleggen en weer te gaan sparen. Mensen die overwegen te gaan beleggen wachten liever nog even af.

Al deze mensen zijn onvoldoende op de hoogte van hoe financiële markten werken. Al dit nieuws is namelijk allang verwerkt in de huidige koersniveau’s. Op middelange termijn zullen beleggers aan de risicopremie gaan verdienen. Op korte termijn zullen koersen fluctueren. Wilt u weten hoe sterk koersen kunnen fluctueren, kijk dan eens naar de maandrendementen van aandelen sinds 1970. Of koersen op korte termijn gaan stijgen of dalen, hangt af of het nieuws positiever of negatiever is dan alle beleggers op dit moment verwachten. Dit is onvoorspelbaar.

Het blijft nu eenmaal een feit dat financiële markten nieuws snel inprijzen. Voor elke belegger die verkoopt staat een belegger die koopt. De koper is dus van mening dat dit een goed moment is om te kopen.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het volgen van de media garant staat voor zeer teleurstellende rendementen.

Jan de Vries

Jan is founding partner van EBI Capital. Binnen EBI Capital is Jan verantwoordelijk voor de wetenschappelijk onderbouwde beleggingsfilosofie.

jan@ebicapital.nl
06 – 46 44 51 48

Heb je vragen of wil je reageren op dit artikel? Schroom niet om contact met ons op te nemen!