Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google zijn beursbepalende ondernemingen geworden. Moeten beleggers zich zorgen maken?

jun 18, 2020

Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google zijn beursbepalende ondernemingen geworden. Moeten beleggers zich zorgen maken?

Een aandelenmarkt waar de 10 grootste ondernemingen goed zijn voor 20% van de totale marktkapitalisatie en waarbij een tech-bedrijf de absolute nummer één is. Dat lijkt op een beschrijving van de huidige situatie, waarbij de FAANG-aandelen zijn uitgegroeid tot de grootste ondernemingen ter wereld. De beschrijving stamt echter uit 1967, waar op dat moment IBM een hogere weging had dan Apple nu (5,8% versus 4,1%). 

Wij lezen vaak in de media of krijgen vragen van cliënten of een dergelijk grote weging van een beperkt aantal ondernemingen niet gevaarlijk is. Want bij indexbeleggen beleg je vooral in deze grote ondernemingen. 

Laten wij beginnen met het plaatsen van een historisch kader. Het blijkt dat het veel vaker is voorgekomen dat slechts een beperkt aantal ondernemingen een groot gedeelte van de marktkapitalisatie bepalen. Dit laat onderstaande grafiek duidelijk zien. De weging van de tien grootste ondernemingen is vroeger zelfs een stuk hoger geweest dan de huidige weging. 

Als we analyseren welke ondernemingen dan tot die tien grootste ondernemingen behoren, dan zien wij bijvoorbeeld een onderneming als AT&T vier decennia lang de grootste onderneming in de V.S. was. Exxon behoort vrijwel elk decennium tot de groep van grootste ondernemingen. In de jaren ’60 en ’70 zien wij de opkomst van Kodak en uiteraard het verval. Nu zijn het vooral IT-gerelateerde ondernemingen die de koppositie hebben overgenomen.

De definitie van ‘high-tech’ evalueert zich continue. Onderneming die leidend zijn op het gebied van technology domineren vaak de markt. AT&T leverde al in 1946 services op het gebied van mobiele telefonie, General Motors was pionier op het gebied van electrische starters voor auto’s, de airbag en de automatische transmissie. General Electric ontwikkelde de uitvinding van Edison verder uit en vond onder andere de fluoriscerende lamp, de halogeenlamp en de LED uit. 

Een andere trend die wordt toegeschreven aan de ‘new normal’ is de buitengewone koersprestaties van de FAANG-aandelen in het afgelopen decennium, waardoor sommigen zich afvragen of we mogen verwachten dat deze aandelen zo’n sterke prestatie zullen blijven leveren. Beleggers mogen niet vergeten dat alle verwachtingen over de toekomstige operationele prestaties van een bedrijf al worden weerspiegeld in de huidige koers. Hoewel positieve ontwikkelingen voor het bedrijf die de huidige verwachtingen overtreffen, kunnen leiden tot een verdere appreciatie van de aandelenkoers, zijn die onverwachte veranderingen niet voorspelbaar.

Tot op dit punt laat het in kaart brengen van de prestaties van de aandelen na het jaar dat ze zijn toegetreden tot de lijst van de 10 grootste bedrijven duidelijk minder stratosferische resultaten zien. Gemiddeld presteerden deze aandelen beter dan de markt met een jaarlijkse 0,7% in de daaropvolgende periode van drie jaar. Over een periode van vijf en tien jaar presteerden deze aandelen gemiddeld minder goed dan de markt.

Conclusie

De enige constante is verandering, en hoe meer dingen veranderen, hoe meer ze hetzelfde blijven. Hoewel de soorten bedrijven die het meest prominent aanwezig zijn op de markt in de loop van de tijd variëren, is het feit dat een kleine deelverzameling van de aandelen van bedrijven een buitenproportioneel deel van de aandelenmarkt uitmaakt, niet nieuw. En het blijft onmogelijk om systematisch te voorspellen welke grote bedrijven het beter en welke het minder goed zullen doen dan de aandelenmarkt als geheel.

Dit onderstreept het belang van een breed gediversifieerde aandelenportefeuille die exposure biedt aan een breed scala van bedrijven en sectoren.

Jan de Vries

Jan is founding partner van EBI Capital. Binnen EBI Capital is Jan verantwoordelijk voor de wetenschappelijk onderbouwde beleggingsfilosofie.

jan@ebicapital.nl
06 – 46 44 51 48

Heb je vragen of wil je reageren op dit artikel? Schroom niet om contact met ons op te nemen!