De schokdemper voor uw beleggingen

jan 22, 2018

De schokdemper voor uw beleggingen

Ooit in een auto met versleten schokdempers gezeten? Bij elke hobbel schiet u de lucht in, bij elke bocht krijgt u kramp in uw maag en bij elk rood stoplicht kunt u zich maar beter schrap zetten. Beleggen in een niet-gespreide portefeuille kan vergelijkbare reacties veroorzaken.

De schokdempers van een auto zorgen ervoor dat de wielen contact houden met het wegdek en dempen de bewegingen van de vering. En dat is belangrijk voor de wegligging, bestuurbaarheid van de auto en zorgt voor een comfortabele rit voor de passagiers.

U kunt natuurlijk best rijden in een auto met kapotte schokdempers, maar het wordt wel een slopende rit. Ook is het veel lastiger om de auto onder controle te houden, vooral onder lastige omstandigheden. Daar komt nog bij dat u pech kunt krijgen of van de weg kunt raken. De kans is dus reëel dat u nooit op uw bestemming aankomt.

In de beleggerswereld kan iemand die een geconcentreerde en niet-gespreide portefeuille in zijn bezit heeft, of die voortdurend aan zijn allocatie zit te sleutelen, in reactie op onvoorspelbare korte-termijnmarktontwikkelingen, ook op zo’n hobbelige en onvoorspelbare rit rekenen.

Natuurlijk, zolang er geen vuiltje aan de lucht is denkt iedereen de situatie onder controle te hebben, maar als er opeens een ‘bocht’ opdoemt, of als de markt plotseling stijgt of daalt, valt het niet mee om de geplande route aan te houden. En vergeet niet dat een herstel van de schade aan uw portefeuille waarschijnlijk een stuk lastiger zal zijn dan even de wegenwacht op te bellen.

Daarom is een goede spreiding belangrijk. Het is verstandig om uw portefeuille te spreiden over verschillende effecten, sectoren en landen. Dat betekent ook dat u, uitgaande van uw risicotolerantie, de juiste combinatie van beleggings-instrumenten (bijv. aandelen, obligaties, vastgoed) moet bepalen om uw doelstellingen binnen bereik te houden.

Met een dergelijke aanpak haalt u misschien niet elk jaar het hoogste rendement van de markt, maar waarschijnlijk ook niet het laagste. Wat belangrijker is, is dat u uw route kunt aanhouden met een dergelijke aanpak.

Zoals iemand met een auto zonder schokdempers zijn route aanpast om de kuilen te ontwijken, zo zal een belegger met een geconcentreerde portefeuille waarschijnlijk zijn toevlucht zoeken tot markt-timing en zijn posities voortdurend veranderen in een poging te anticiperen op de best presterende landen, beleggingscategorieën en effecten.

Hier volgt een voorbeeld dat laat zien hoe lastig dat is. Van de ontwikkelde markten was Denemarken in 2015 het best presterende land met een rendement van 37,5%. Maar als u het jaar daarop de weging van dat land fors zou hebben verhoogd, zou dat een averechtse uitwerking hebben gehad, want Denemarken zakte weg tot onderin de ranglijst en was met een verlies van 13,3% het slechtst presterende land in 2016.1

Ook de Verenigde Staten had uitmuntende resultaten en stond gerangschikt in de top drie van ’s werelds best presterende ontwikkelde markten in de afgelopen zes jaar (2011, 2013 en 2014). Echter van 2002 tot 2006 stond de VS onderaan in de ranglijst waar het in de laatste vijf van de slechtste presterende landen verscheen (zie figuur 1).

Het is ook moeilijk te voorspellen welk deel van de markt het beste zal presteren in een bepaalde periode. Ondanks dat er voldoende bewijs is dat aangeeft dat we positieve premies kunnen verwachten over aandelen in small-cap, lage relatieve prijs en hoge winstgevendheid, zijn deze premies niet gelijkmatig of voorspelbaar in kaart te brengen. Bijvoorbeeld, Amerikaanse small-cap aandelen behoorden in 2016 tot de top performers met een rendement van meer dan 21%. Het jaar daarvoor waren de resultaten relatief teleurstellend met een verlies van meer dan 4%. Internationale small-cap aandelen stonden in 2015 bovenaan in de toplijsten met een rendement net onder de 6%. Echter het jaar daarvoor stonden ze onderaan in de lijst als de op een na slechtste performer met een verlies van 5%.

Als u ooit een lange autorit heeft gemaakt, weet u dat de omstandigheden snel en op onvoorspelbare wijze kunnen veranderen. Daarom moet uw auto voorbereid zijn op zowel de slechtste als de beste wegen. Hoewel u nooit alle hobbels op uw persoonlijke beleggingsroute kunt vlakstrijken door uw portefeuille te spreiden, kunt u op die manier wel de potentiële impact die elke afzonderlijke belegging op uw reis kan hebben beperken.

Door voldoende te spreiden kunt u de nadelige gevolgen van uitschieters in het rendement opvangen. Op die manier wijkt u niet af van de door u gekozen rijstrook en de weg die naar uw beleggingsdoelstelling leidt.

Wij wensen u veel rij- en beleggingsplezier!

Jan de Vries

Jan is founding partner van EBI Capital. Binnen EBI Capital is Jan verantwoordelijk voor de wetenschappelijk onderbouwde beleggingsfilosofie.

jan@ebicapital.nl
06 – 46 44 51 48

Heb je vragen of wil je reageren op dit artikel? Schroom niet om contact met ons op te nemen!