De rol van een adviseur

sep 18, 2015

De rol van een adviseur

Wat is de rol van een financieel adviseur? Veel mensen denken dat een financieel adviseur een bijzonder inzicht heeft in de marktomstandigheden, dat in het voordeel van hun klanten werkt. Maar van de vele rollen die een adviseur heeft, is die van de toekomst voorspellen er géén.

Uiteindelijk weet gewoon niemand wat er in de kapitaalmarkten gaat gebeuren. En mocht er toch iemand zijn met een glazen bol, dan is deze persoon beslist geen financieel adviseur, bemiddelaar, analist of financieel journalist.

Sommige mensen denken nog steeds dat een financieel adviseur ervoor moet zorgen dat zijn klanten jaar na jaar marktovertreffende rendementen behaalt. Meestal zijn deze mensen ook van mening dat het geven van goed advies iets te maken heeft met het maken van nauwkeurige marktvoorspellingen.

In werkelijkheid staat de toegevoegde waarde, die een financieel adviseur u kan bieden, los van de marktomstandigheden. Echter, de waarde van een financieel adviseur wordt duidelijker in tijden van hoge volatiliteit, wanneer emoties de boventoon voeren. De beste adviseurs stellen allereerst de risicobereidheid en de omstandigheden van hun klanten vast, ongeacht van wat er zich in de wereld afspeelt.

Het voorspellen van de economieën of de markten is daarbij niet van belang. Veel belangrijker is de combinatie van inzicht en kennis over geldzaken die de complexe levensstijl van mensen beïnvloeden.

Er zijn minstens zeven rollen die een adviseur kan innemen bij het adviseren van klanten. En bij géén daarvan wordt een glazen bol gebruikt:

1. De expert: Nu, meer dan ooit, hebben beleggers adviseurs nodig die klantgericht advies geven, als onderdeel van het beoordelen van hun totale financiën. Vandaaruit kan er een beleggingsstrategie ontwikkelt worden, die passend is bij de risicotolerantie van de klant en zorg zal dragen voor het behalen van hun doelen.

2. De onafhankelijke stem: De wereldwijde financiële onrust van de afgelopen jaren, in een wereld vol met sales en marketing professionals, toonde aan hoe waardevol de stem van een onafhankelijke en objectieve adviseur was.

3. De luisteraar: De emoties, veroorzaakt door financiële onzekerheid, zijn wezenlijk. Een goede adviseur luistert naar de zorgen en angsten van zijn klanten, zoekt naar de redenen achter dergelijke gevoelens en biedt praktische langetermijnstrategieën aan. 4. De leraar: Om de eerste bevreesde fase te overwinnen is het vaak een kwestie van beleggers te informeren over risico en rendement, spreiding, de rol van een passende asset allocatie, en het belang van discipline.

5. De architect: Zodra men deze kwesties begrijpt, wordt de adviseur een architect die een langetermijnstrategie creëert voor vermogensbeheer, die aan de risicowensen en levensdoelen van elke persoon voldoet.

6. De coach: Zelfs als het juiste beleggingsplan is gemaakt, duiken er beslist na verloop van tijd twijfels en zorgen op. Op dat moment wordt de adviseur een coach, die de basisprincipes benadrukt en de klant op de rails houdt.

7. De beschermer: Achter deze ervaringen ligt voor de adviseur een rol op de lange termijn, als een soort torenwachter. Hij tuurt vanuit zijn uitkijkpost, op zoek naar zaken die de beleggingen van zijn klant kunnen beïnvloeden en adviseert hun daarover.

Er zijn zeven waardevolle rollen voor een adviseur voor het begrijpen en beantwoorden van de financiële doelen en aspiraties van zijn klanten. Deze liggen mijlenver verwijderd van de oude opvattingen van een vertegenwoordiger van een bepaald beleggingsproduct of het doen van marktvoorspellingen.

Bijvoorbeeld, een persoon kan allereerst op zoek zijn naar een adviseur die aan de rol van een expert voldoet. Maar zodra aan die behoefte is voldaan, is een onafhankelijke stem één van dé belangrijkste rollen die van belang zijn voor de klant.

Weten dat de adviseur onafhankelijk is – en geen vertegenwoordiger is van een bepaald beleggingsproduct – kan ervoor zorgen dat de klant de adviseur vertrouwt. Een luisterend oor of klankbord, iemand met wie aspiraties en zorgen gedeeld kunnen worden.

Vanuit dit oogpunt kan de luisteraar de leraar worden, de architect de coach, en uiteindelijk de beschermer van hun vermogen. Net zoals behoeften en omstandigheden bij mensen na verloop van tijd veranderen, ontwikkelt de aard van het geven van advies zich ook.

Dit zijn stuk voor stuk waardevolle rollen. Geen daarvan is afhankelijk van zaken die de adviseur of de klant niet onder controle heeft, bijvoorbeeld de staat van de beleggingsmarkten of het moment in de economische conjunctuurbeweging.

Op welke manier u deze verschillende rollen ook benadert, goed financieel advies komt uiteindelijk neer op het bouwen van een langetermijnrelatie. Een relatie gebaseerd op vertrouwen, onafhankelijkheid en de kennis van elk individu. Dit is toch onbetaalbaar?

Jan de Vries

Jan is founding partner van EBI Capital. Binnen EBI Capital is Jan verantwoordelijk voor de wetenschappelijk onderbouwde beleggingsfilosofie.

jan@ebicapital.nl
06 – 46 44 51 48

Heb je vragen of wil je reageren op dit artikel? Schroom niet om contact met ons op te nemen!