Beleggers stappen massaal in FANMAG aandelen. We leggen uit waarom dit zal leiden tot een grote teleurstelling.

feb 8, 2021

Het is verleidelijk om de duizelingwekkende rendementen van Facebook, Amazon, Netflix, Microsoft, Apple en Google na te jagen. Hier is waarom wij denken dat beleggers voorzichtig moeten zijn.

Belangrijkste conclusies

  • FANMAG-rendementen waren extreem ten opzichte van hun tijdgenoten, maar niet ten opzichte van hun voorgangers – hun prestaties lagen in lijn met de gemiddelde topprestaties in de geschiedenis van de Amerikaanse aandelenmarkt;

  • De FANMAG’s waren de grote winnaars van een bredere groep van grote techbedrijven, waarvan de meeste zijn achtergebleven bij de markt;

  • Na de populariteit van de FAANG-aandelen zijn FANMAG’s de huidige rage. Maar de geschiedenis leert dat beleggen op basis van een rage geen substituut is voor brede diversificatie en een consistente aanpak.

Een handvol grote technologieaandelen heeft de voorbije jaren de aandacht getrokken voor buitenproportionele rendementen. Samen worden ze aangeduid met de afkorting FANMAG: Facebook, Amazon, Netflix, Microsoft, Apple en Google (nu handelend onder de naam Alphabet) hebben allemaal aanzienlijk beter gepresteerd dan de Amerikaanse markt in de acht kalenderjaren dat ze allemaal beursgenoteerd waren (Facebook ging in mei 2012 naar de beurs). Als winnaars uit een groot aantal bedrijven die het minder goed deden in de periode 2013-2020, deden deze molochs het beter dan de meeste van hun overlevende sectorgenoten, met een outperformance op jaarbasis ten opzichte van de Amerikaanse markt variërend van 7,31 (Alphabet) tot 42,58 procentpunten (Netflix), zoals weergegeven in onderstaande grafiek.

Hoewel deze prestaties beleggers verblindden en de krantenkoppen domineerden in de periode 2013-2020, komt een vollediger beeld naar voren wanneer rekening wordt gehouden met de vele bedrijven waarvan de beleggers in die periode minder fortuinlijk waren. Zoals te zien is in onderstaande tabel, hebben van de 10 grootste Amerikaanse technologieaandelen vanaf januari 2013 alle aandelen, behalve Apple, Microsoft, Alphabet en Amazon, het minder goed gedaan dan de Amerikaanse markt in dezelfde periode waarin hun technologiegenoten tot het sterrendom van de financiële markt werden verheven.

De FANMAG-rendementen steken zeker boven die van hun tijdgenoten uit, maar de bandbreedte van de individuele aandelenresultaten is vaak immens geweest. Een historische blik toont aan dat de FANMAG-prestaties heel gewoon zijn geweest in de context van vroegere toppers op de markt. Op basis van de rendementsgegevens van aandelen sinds 1927 toont onderstaande figuur dat historische topaandelen vaak een grotere outperformance kenden ten opzichte van de Amerikaanse markt dan de FANMAG-aandelen in de periode 2013-2020 realiseerden. Bijvoorbeeld, Apple’s 2013-2020 geannualiseerde ‘excess return’ van 13,00 procentpunten plaatst het op het 93,67 rendement percentiel onder alle Amerikaanse aandelen die verhandeld werden in januari 2013 en de daaropvolgende periode van acht jaar overleefden. De gemiddelde outperformance van aandelen op het 93,67-percentiel over achtjarige voortschrijdende perioden van 1927 tot 2020 was echter 15,60 procentpunten, of ongeveer 2,60 procentpunten hoger. Met uitzondering van Netflix geldt hetzelfde voor de andere FANMAG-aandelen, waarbij historische outperformers bij hetzelfde rendementspercentiel de markt met meer overtroffen dan de FANMAG-aandelen deden in 2013-2020.

Een kenmerkende eigenschap van de FANMAG-prestaties is dat deze buitenproportionele rendementen afkomstig waren van de grootste bedrijven in de VS, wat impliceert dat zij een significante bijdrage leverden aan het totale rendement van de VS-markt. Historische gegevens tonen echter aan dat ook dit niets nieuws is.

Als we de bijdrage van een aandeel aan het rendement definiëren als het totale rendement gewogen met het gewicht van de marktkapitalisatie aan het begin van de periode, dan zien we dat de bijdrage van Apple aan de Amerikaanse markt voor de periode 2013-2020 19,68% bedroeg. Hoe verhoudt dit cijfer zich tot andere toprendementleveranciers? Onderstaande grafiek illustreert de hoogste rendementsbijdrage en het geannualiseerde rendement op de Amerikaanse markt over voortschrijdende periodes van acht jaar sinds 1927, en toont voorbeelden van rendementsbijdragen door bedrijven als AT&T, General Motors en General Electric die vergelijkbaar waren met, of zelfs hoger waren dan, die van Apple in 2013-2020.

Conclusie.

Als we de geschiedenis mogen geloven, zal de afkorting FANMAG uiteindelijk worden vervangen door een andere trendy naam. Beurshistorici zullen zich bijvoorbeeld de Nifty Fifty in de jaren zestig en zeventig herinneren, een groep van 50 blue-chipaandelen zoals Coca-Cola en General Electric. In het begin van de jaren 2000 werd steeds vaker de afkorting BRIC gebruikt, die staat voor beleggingskansen in de snelgroeiende opkomende economieën van Brazilië, Rusland, India en China. Meer recentelijk hebben de WATCH-bedrijven -almart, Amazon, Target, Costco en Home Depot- ook aan belang gewonnen in het lexicon van de markt.

Het documenteren van trends in de financiële wereld is vermakelijk, maar er is weinig bewijs dat beleggers deze trends op voorhand kunnen spotten op een manier die marktovertuigende prestaties mogelijk zou maken. Bovendien kunnen geconcentreerde weddenschappen op hoogvliegende aandelen beleggers blootstellen aan idiosyncratische risico’s en een breder scala van mogelijke uitkomsten. Een gezonde beleggingsbenadering op basis van financiële wetenschap benadrukt daarentegen het belang van breed gespreide portefeuilles die blootstelling bieden aan een breed scala van bedrijven en sectoren om risico’s te helpen beheersen, flexibiliteit bij de uitvoering te vergroten en de betrouwbaarheid van de resultaten te verhogen.